TEXTOS
ON VICTORIA ENCINAS

ESTÍMULOS SENSIBLES
Rocío de la Villa
(Español/English)
 
DURANTE EL NAUFRAGIO
Rosa Olivares
(Español/English)
 
VICTORIA ENCINAS,
EL GRADO CERO
DE LA ESCULTURA
Miguel Cereceda
 
VICTORIA ENCINAS,
Santiago B. Olmo
 
REFLEXIONES
DESDE EL SÓTANO
Fernando Castro
 
PEZ VENENO
(PERO SIEMPRE
SOLUBLE)
José Luis Brea
(Español/English)
 
EL IMAGINARIO
MATÉRICO.
Luz Helena Carvajal
(Español/English)
 

 

 

PEZ VENENO (PERO SIEMPRE SOLUBLE)
José Luis Brea
Texto publicado en el catálogo de la exposición "Non-Erectus" en la Sala Alameda, diputación de Málaga, 2001 (Fragmento).

 

(…)Siempre me impresionó la figura bretoniana del pez soluble. Navegando en el pensamiento como su mar, pez soluble habría sido esa clase de enunciación que, por ser de la materia misma del sueño –del pensamiento quizás, del espíritu- siempre le habría pasado inadvertida al alma. Pez soluble es esa extraña forma que se da sin darse, como producida desde dentro, por tener la misma naturaleza, por exceso de transparencia. Lágrima en la lluvia, pez soluble en el mar, el poema surrealista perfecto hubiera atravesado el cerebro sin dejar memoria, rastro –como el rayo de la luz cruza el cristal. Forma difusa en su fondo, más que producir un producto habría querido nombrar al propio producto, escenificarlo.

(…) quien quisiera escribir una historia de las ideas estética, una historia real intensiva de todo aquello a lo que las ideas estéticas se refiere fallaría al trazar la coordenada Madrid años 80/90 si ignorara, si descuidara saber, la apasionante aventura que en relación al espacio alternativo y su producción se llevó la mejor parte de la inversión de energía intelectual más cualificada. (…) Dejadme que muy rápido enumere y descorche en la memoria algunos nombres, algunos lugares: Poisson Soluble, seguramente el primero y el más ajeno a programa, a razón. Estrujenbank, rápida y virulentamente enfrentado a todo orden (pero ya con más programa, casi con cierta vocación simétrica de un orden propio). El Ojo Atómico, durante años sostenido en el filo de lo inverosímil, -como espacio y como inocente aventura (contra)cultural (…).

(…) En un momento en que el artista como productor –de Tiravanija a Van Liesut- prolifera en la escena internacional, y en un momento en que, en todo caso, cualquier artista (consciente) es consciente de que la gestión de la producción que lleva desde su trabajo intelectual, inmaterial, hasta su puesta en el dominio público- no es ni neutra ni ajena intervención, como tal y propiamente artística con todas sus consecuencias, resulta reconfortante poder recordar que en ello se ha trabajado intensamente en nuestra ciudad y desde hace tiempo, y recordarlo precisamente con ocasión de la exposición de alguien –Victoria Encinas-, que no por casualidad pudimos nombrar como –en tanto que fundadora de Poisson Soluble y última expositora en el Garage Pemasa- iniciando y cerrando el ciclo de nuestro inventario apresurado de los espacios independientes memorables.

Manejemos como hipótesis que en ellos se ha realizado una doble y sugestiva política –de alcance impredecible. De un lado, la de ese devenir imperceptible que mejor que ninguna figura ilustra la del pez soluble. De otro, la de ese envenenamiento secreto que representa haber trabajado en la disolución misma del dispositivo espacio –del espacio separado- como modo de producción hegemónico y aún exclusivo de la puesta en el dominio de lo público de las prácticas artísticas. Veneno o pez, pero siempre disuelto, esa doble política tiene un alcance difícil de neutralizar, y acaso su eficacia sea la gran sorpresa que el siglo que comienza nos reserva.

 

 

 

FISH-POISON (INVARIABLY SOLUBLE)
José Luis Brea
Published in the catalogue of the exhibition "Non-Erectus" in Sala Alameda, diputación de Málaga, 2001 (Fragment).

I have always been fascinated by the Bretonian figure of the soluble fish. Navigating through the mind as if this were its sea, the soluble fish is the type of formulation that, because it is made of the stuff of dreams -possibly of thought, of spirit- wouid have passed by the soul unnoticed. Soluble fish is that unusual form which comes into being without really existing, possibly due to its being produced inside, being of the same nature as well as excessively transparent. A tear in the rain, soluble fish in the sea, the perfect surrealist poem wouid have crossed the mind without leaving any memory or mark - like a ray of light passing through glass. Its essence lacks definition, more than producing a product it seems to want to denominate the producing, to stage'it. The stage is the setting, the mystery is the machina.

But whosoever might want to write a history of artistic ideas, a real and exhaustivo history of everything associated with artistic ideas, wouid have trouble finding the coordinates of Madrid in the 80/90s if they were ignorant of, or overlooked, the fascinating endeavour in relation to alternative space and its production which was the focus of the majority of qualified intellectual efforts. It is not my intention with this statement to voice anything like the classic I have seen the best minds of my generation... but to argüe that some of the powerful efforts most capable of producing artistic meaning and valué were invested, at this time and place, in the production by alternative spaces. Efforts which have, moreover, had a decisive effect on the actual nature of the artistic languages to come. In this sense the history of artistic practice in ourcountrywill always be afalse one unless it is able to take into account this unusual melting pot -the alternative space- and the peculiar function itfulfilled in relationtothe construction ofanaesthetic experience - among us. In a number of different places I have suggested the particular divorce that exists between the dominant institutional scene and the alternative one is something felt among us (a phenomenon which has no other equivalent in the civilised worid) and the drama which is played out from this. Whatever the extent of its interpenetration it is irrevocably real as the submerged and effectual history of ideas, of paradigms, and it is this that means we can always qualify as false and misleading a history that is built neglecting its place and function.

At a time when the artist as producer -from Tiravanija to van Liesout- proliferates on the international stage, and a time when any (conscious) artist is aware that the management of production -which is dominated by intellectual, immaterial work until it is released in the public domain- is neither neutral nor inmune to intervention, but rather artistic with al I the consequences, it is reassuring to remember that hard work has been done in this field for quite some time in our city, and be reminded of the fací by the occasion of the exhibition of someone -Victoria Encinas- who we can quite clearly discern -as both founder of Poisson Soluble and the last exhibitor at Garaje Pemasa- at the start and the finish of our hurried list of memorable independent venues.

We used the hypothesis that a provocative double policy of unpredictable effects had been implemented in them. On the one hand, there is the policy of imperceptible evolution which is best illustrated by the metaphor of the soluble fish. On the other, the policy of secret poisoning which had been carried out by working towards the dissolution of the space mechanism -of the disconnected space- as a hegemonic methodof production and still closed to the placing ofartistic practice in the public domain. Poison or fish, but invariably dissolved, the far-reaching effects ofthis double policy are hard to neutralise, and perhaps its effectiveness will prove to be the big surprise that the new century has in store for us.